Monday 16 September 2013

Bahasa kesunyian


Rembulan seolah segan untuk menampakkan diri malam ini
Menyorok di balik awan barangkali

Malam ini aku rasakan sunyi
Sekeliling bagaikan begitu sepi
Mungkin juga yang sunyi dan sepi itu hati
dan mungkin juga jiwa yang tak terzahiri

Kesunyian itu mengajar aku sesuatu
Sesuatu yang aku takpernah sedar dari dulu
Sesuatu yang aku pandang bagai batu

Bahasa kesunyian itu kadangkala membuatkan aku rasa indah bersamanya
Melayan perasaan yang entah bagaimana ingin di terjemahkan supaya menjadi sebaris ayat yang sempurna
Menerawang fikiran entah ke mana
Aku tak diendahkan sesiapa dan tak mengendahkan sesiapa
Aku rasa bahasa kesunyian itu ianya cukup sempurana

Tapi aku buta
Aku lupa
Aku alpa

Hidup ini bukan hanya ada perasaan dan kesunyian semata
Hidup ini lebih dari itu
Hidup ini sebuah percaturan
Hidup ini hanya permainan
Yang kita sendiri tentukan pengakhirannya nanti bagaimana

Kesunyian.
Kesepian.
Itu semua ciptaan kita semata
Kita bisa mengisi ruang-ruang sepi itu
Kita bisa memenuhkan ruang-ruang sunyi itu
Pilihan sentiasa ada di tangan kita.
Terpulang pada kita bagaimana ingin memilih.

Siraaj
16092013
Mu'tah , Jordan





No comments: