Monday 9 December 2013

Mencintai



Manusia. Sungguh, terlalu mudah menuturkan cinta. Sentiasa bilang cinta. Cinta. dan cinta. Seolahnya cinta itu tak punya makna. Cinta menjadi permainan semata. Cinta yang hanya di ucapkan di bibir tapi hati tak punya rasa. Kosong. Cinta. Bila bicara tentang cinta ramai yang suka. Senyum sampai ke telinga. Tapi apa nilai cinta di mata kita?

Aku sering bilang aku cinta Dia. Iya. Dia. Dia Sang Pemilik Cinta. Dia Sang Pencipta Rasa. Tapi aku mula sedar. Cinta bukan cuma ucapan di bibir semata. Cinta bukan kata nama. Tapi cinta itu kata kerja. Cinta perlukan pembuktian yang nyata. Aku bilang aku cinta Dia. Tapi di mana pembuktiaan cinta aku pada Dia.

Aku sering mengaku cinta. Tapi aku tipu. Aku bohong. Sebenarnya di mana Dia di hati aku? Adakah cuma di sisa-sisa ruang yang ada? Aku bilang cinta. Tapi aku curang. Kadangkala aku mencintai ciptaannya lebih dari Sang Penciptanya. Curang. Bilang cinta tapi berfoya-foya. Mencinta dunia dan seisinya lebih dari Pemilik dunia ini. Curang. Sedangkan tahu dia sentiasa memerhatikan kecurangan hambanya.

Aku bilang cinta lagi. Tapi aku tidak mengenali sepenuhnya Dia yang aku cinta. Sembilan puluh sembilan namaNya yang sering terdendang sewaktu Asmaul Husna. Kadangkala sebutan namaNya juga tidak betul. Makna-makna nama itu jauh sekali aku fahami. Jadi di mana cinta? Cinta itu mengenali yang di cintai itu. Cuba bersungguh-sungguh untuk mengenali Dia yang di cintai.

Aku cinta. Ucapkan cinta lagi. tapi panggilanNya jarang terus di sahut. Berlengah-lengah menyahut panggilanNya yang sudah berkali-kali. Surat cinta dariNya hanya menjadi hiasan di atas meja belajar. Setiap hari aku menatapnya. Tapi bukan membaca isinya. Sekadar melihat sampul sahaja. Maka, mana cinta yang dicanangkan?

Kau kata cinta, Lalu apa buktinya?
Ya Allah, Izinkan hatiku mencintaiMu.

Siraaj
09122013
Mu'tah Jordan





1 comment:

Anonymous said...

Allah . I need u too :(
Jzkk !