Wednesday 4 December 2013

Usrah?



Usrah? 

Usrah.
Halaqah.
Liqo'.
Nama cerianya Bulatan Gumbira.
Nama manisnya Bulatan Cinta.
Nama basahnya Bulatan Airmata. LOL
Nama Ruhinya Bulatan Iman.
(Kau Boleh letakkan apa saja nama yang kau suka)

Sekarang sangat bersepahsepah usrah,halaqah dan sewaktu dengannya.
Dalam TB pun ada rancangan halaqah kan? (Ada lagi ke? dah lama tak balik malaysia)
Zaman sekarang dari budak sekolah rendah , pelajar IPT sampai makcik jual ayam golek mungkin join usrah.
Bila dah masuk IPT lagi la berlambak usrah. Usrah itu la. Usrah ini la. Banyak.
Aku rasa macam dah boleh bukak Superusrah Ala-ala Supermarket la. (Okey tak kelakar)

Tapi.
Aku mula keliru.
Ada apa dengan usrah?
Hingga semua manusia berbondong-bondong masuk usrah?
Dan berbondong-bodong juga manusia yang keluar usrah.
Dan berbondong-bondong juga yang tak masuk usrah.
Dan ramai juga manusia yang ada lima enam usrah.
Oh dunia. Permainan apakah ini?

Usrah.
Bahasa melayunya Keluarga.
Manusia manakah yang memulakan usrah ni?
Kenapa mesti keluarga yang menjadi pilihan hati?

Aku dan Usrah

Usrah sebenarnya nak menggantikan sistem kekeluargaan yang dah hilang dalam kalangan umat islam.
Sebab tu dalam usrah kau akan rasa ahli usrah macam keluarga kau. Tapi tak bermaksud ahli keluarga kau yang sebenar kau campak kebelakang. Tapi usrah la ajar aku macam mana yang sepatutnya aku perlu jadi dalam keluarga aku yang sebenar. Serius sebelum aku usarah aku rasa aku macam manusia yang takde life. Sungguh aku cakap. Rumah aku sekadar tempat aku rehat. Tidur. Makan. Dan aku takpernah kisah dengan orang sekeliling aku. 'Hidup aku adalah hidup aku. Hidup kau, Ade aku kesah.' Ni la slogan hidup aku dulu.

Tapi bila aku masuk usrah (Usrah yang sebenar bukan usrah budak sekolah.) Bila aku bersama dakwah dan tarbiyah. Alhamdulillah Allah memperlihatkan apa yang sepatutnya aku harus tahu. Aku dari tadika aku tadika yang Islam la konon. Sekolah rendah dan sampai sekolah menengah semuanya sekolah agama. Aku langsung takpernah tahu macam mana perasaan Sekolah Kebangsaan langsung tak pernah. Tapi aku masih kelabu tentang islam. Bila aku bersama usrah baru aku tahu islam yang sebenar tu apa dan bagaimana. Apa yang pernah aku tahu cuma sebahagian dari islam tapi bukan islam yang syumul tu.

Ada yang kata aku hipokrit. Bajet bagus. Sebab kenakalan aku kat sekolah dulu dan sekarang tetiba bajet macam baik. Bila aku bersama dakwah dan tarbiyah aku seolah-olah jumpa yang aku cari selama ni. Hati aku mencari islam. Hati aku mencari cara untuk mencintaiNya. Di bumi ini Allah temukan aku dengan sesuatu yang berharga. Sesuatu yang jika aku lepaskan aku akan menyesalinya sepanjang hayat. Sistem Usrah. Tarbiyah. Akhawat. Inilah nikmat dunia yang takmampu aku ungkapkan dengan kata-kata kesyukuran aku terhadapnya. Jika aku menjauh dari mereka maka hati akulah yang paling terluka.

Tarbiyah proses peningkatan dari nakal kepada baik. Dan dari baik kepada lebih baik. Dan dengan tarbiyah akan membuatkan diri kita meningkat. Kalau belum meningkat kau kena check balik diri kau. Check balik usrah kau. Usrah tu adelah nucleus tarbiyah ni.

Usrah budak sekolah

Dan yang pasti aku dan usrah bukanlah sekadar usrah budak sekolah. Kau tahu apa makna usrah budak sekolah? Usrah budak sekolah tu usrah yang ada dalam jadual sekolah kau setiap hari rabu ada satu jam untuk berusrah dan naqibah baca sebuah buku yang kau taktahu buku apa dan kau pun takfaham naqibah kau cakap apa. Usrah yang kau pun taktahu apa tujuan usrah tu diadakan. Kau pergi sebab cikgu suruh pergi.

Usrah budak sekolah. Usrah yang takmemberi kesan pun pada hati kau. Usrah yang adaya usrah sekadar cukup syarat. dan entah apa intipatinya kau sendiri taktahu. Usrah yang takmengubah persepsi kau pun terhadap islam. Usrah yang hadafnya pun kelabu.

Penting ke usrah?

Kalau ditanya soalan ni pada aku. Jawapan aku penting. Sejauh mana pentingnya usrah pada aku adalah sama penting dengan ustaziatul alam yang di impi. Hatta ustaziatul alam dah ada pun kita masih perlu berusrah.

Ya Allah thabatkan kami hingga kesorga.

Siraaj
05122013
Kerajaan Bani Hashim.






No comments: