Thursday 18 October 2012

Ruang ini.

dengan nama Allah yang memberi ruang ini,

Bagi aku untuk menulis aku perlukan rasa. Jika rasa itu tiada mungkin apa yang akan di tulis hanya perasaan yang terbuku di jiwa. Menulis tanpa rasa bagi aku sebuah karya yang tak bermakna. Jika rasa itu tiada jari aku tidak mampu merangka walau sebaris kata. 

Memang betul. Kebanyakan entryentry di dalam blog aku ni hanya emosi belaka. Aku menulis dalam keadaan aku beremosi dan isiisi di dalam setiap entry itu tiada isi apaapa. Hanya tempat aku meluah rasa.Memang tak patut aku mencurahkan segala di ruang bisu ini. Kerana matlamat wujudnya blog ini bukan tempat aku meluah rasa sahaja.

Tapi ruang ini aku cipta untuk aku mengisi jiwa aku dan jiwa manusia. Setiap entrynya akan membuatkan aku dan mereka berfikir. Bermuhasabah. Aku cipta ruang ini supaya setiap entry yang aku lampirkan akan meningkatkan iman.Bukan hanya tempat meluahkan perasaan.

Aku di beri ruang walau hanya ruang maya ini. 
Aku di beri peluang walau hanya penulis blog picisan ini.
Moga aku memberi manfaat dan bukan mudarat.

Hey andaanda semua ! Selamat menikmati sisasisa hidup :)

Contengan : Jika kau pernah bersalah tapi masih diberi peluang, kau benar-benar untung kerana masih punyai ruang. Mereka yang terkecuali terus terbuang. -Zulfikar


Sunday 7 October 2012

Contengan kehidupan.

dengaan nama Allah yang menggaris waktu,

Masjid mazar. Maqam Jaafar bin Abi Talib dan Zaid bin Haritha.

Padang pasir . Jamiah . Coauster. Hon . Bangunan petak . Orang arab . Jalan kaki bersendiri . Sejuk . Bulatan gembira . Akhawat tercinta . Kena baling batu . Baca buku arab takde baris . 
Dengar doctor cakap arab . Tak faham bahasa arab . Menziarah . Di ziarah . Memberi . Menerima. Pedih . Sedih . Terluka . 

Waktu yang berlalu pergi meniggalkan aku. Allhamdulillah genap sebulan aku di bumi urdun ni. Macammacam perasaan bermain di hati dan pelbagai persoalan bermain di fikiran. 

Aku. Bukan mula bosan. Tapi aku masih mencari sesuatu dalam diri. Pencarian yang entah bila akan habes. Entah bila aku akan temui apa yang aku cari.

Banyak perkara yang aku mula belajar dan faham.
Banyak perkara yang aku sedang belajar dan faham. 
Dan 
Masih banyak perkara yang aku harus belajar dan aku perlu faham. 

Contengan : Mencari diri yang hilang itu sukar. Bagai mencari bayangbayang di dalam kelam.

Bumi ini mengajar erti susah. Erti sabar. Erti redha. Erti menerima. Erti sakit. Erti perit. Erti hidup. Erti belajar. Erti menjadi dewasa. Erti tahan air mata. 

Air mata yang belum mengalir ini bukan tanda aku kuat. Tapi tanda betapa lemahnya aku. Sakit rasanya apabila air mata membeku bagaikan batu.

Monday 1 October 2012

Belajar dibumi bangunan pedak dan hon tanpa henti.

dengan nama Allah yang menentukan segalanya,

bumi bangunan petak.

Dalam kelas.
Tekun doc menerangkan itu dan ini. Dengan bersemangat doc menerangkan satu persatu supaya sekelas memahami apa yang cuba di sampaikan.

Berkerutkerut dahi aku cuba menangkap apa yang cuba di sampaikan. Ligat otak menterjemahkan apa yang doc ajarkan. Tapi. Eh. Kenapa perkataan nie takde dalam otak aku? Search sekali lagi. Tak jumpa jugak. Huh!

Kedai Ayam.
Pergh ! 'Aku xpandai nak cakap.Ang cakap sat kat ammu nie' aku cakap kat kawan aku.
Dengan muka tak boleh blah kawan aku mintak ayam sekor. Aku dengar kawan aku cakap pun dah pelik. Kalau aku cakap nanti lagi pelik. Gugu. Ammu tu pun gelakgelak dengar kawan aku cakap. Kalau ammu tu dengar aku cakap kemungkinan nanti ammu tu pengsan terus. Bahaha.

Time nak bayar tu memang aku rasa tobat kami kena tipu nie. Tadi ammu tu cakap JD 1.55 aku bayar 2 dinar die tak bagi baki. 0.45 kurch tu ingat sekit ke? Boleh buat tambang pegi balik jamiah tahu. Eh. Teremo plak. Gugu.


Duduk kat malaysia mainmain. Taknak belajar betulbetul. Orang pergi oversea aku pun nak pegi jugak. Haa. Hambek aku. Gugu.

Dah tercampak kat bumi orang nie. Nak balik malaysia pun mungkin lagi 2 3 tahun. Takde pilihan lain dah yang aku ada melainkan duduk sini dan belajar ! Belajar dari bumi bangunan petak ini. Belajar dari bumi padang pasir ini. Belajar dari sekeliling.Belajar dari sejarah. Belajar dan belajar.

Terik mentari
Berjalan kaki
Seorang diri
Mentarbiyyah diri
Menjadi hamba abdi ilahi

Contengan : Everthing gonna be okey. Bumi urdun bumi tarbiyyah. :)