Friday 6 December 2013

Jangan Hilang


Barubaru ni aku ade bukak satu blog. (takde la baru sangat) Blog tu sangat mengesani hati aku. Dan lepas baca post dalam blog tu aku mula bicara dengan diri. Wahai aku, Jangan hilang. Wahai ukhti, jangan hilang. Dan lepas aku baca belog tu Allah hadiahkan aku satu ayat yang sangat menyentap jantung aku. Rasa macam nak nanges.

Bulatan gumbira

Pada bulatan gumbira hari ni seorang ukhti tak menghadirkan diri. Tanpa pesan. Tanpa kesan. Hilang. Dan selepas bulatan gumbira semua ahli sibuk menghubungi melalui panggilan , pesanan ringkat , dalam kotak muka buku , di pengicau , hingga ada yang mencari hingga ke rumah islam ukhti tersebut. Tapi seorang pun tidak menjumpai ukhti tersebut. Ke mana hilangnya ukhti?

Konferens Riang ria

Hujung minggu ini ade konferens riang ria tapi Ukhti A yang sangat kuat (Baca : Qawiey) dalam usrah gabungan kali ini tak menghadirkan diri. Puas aku cari. Tapi tak jumpa. Aku tanya pada ahli usrahnya, mereka juga takpasti ukhti A hilang ke mana. Puas menghubungi , Tapi taliponnya dimatikan. Aku tanya pada murobbinya juga murobbinya menggauru kepala. Ukhti kemana kau hilang?

Rehlah.

Wah bestnya air terjun panas ni. Ukhti B, Jom kita mandi dulu sebentara akhawat yang lain beBBQ tu. Aku menepuk bahu dua orang Ukhti yang sedang membelek-belek Al-quran untuk menyertai kami selepas mereka habis mentadabbur Al-Quran. Dan kami berempat mandi di air terjun panas itu dan yang lain sibuk berBBQ. Ketawa . Gembira. Bahagia. Asyik bermain air dan tiba-tiba seorang ukhti hilang. Kami mencari didarat takdijumpai. Ukhti itu hilang. Hilang.

**********

 Beterkatalah salah seorang di antara mereka, "sesungguhnya aku dahulu (di dunia) pernah mempunyai seorang teman." Yang berkata "Apakah sesungguhnya kamu termasuk orangorang yang membenarkan (hari kebangkitan)? Apabila kita telah mati dan telah menjadi tanah dan tulang-belulang, apakah kita benar-benar (akan dibangkitkan) untuk diberi pembalasan?" Dia manakah "Maukah kamu mininjau (temanku iu)?" Maka di meninjaunya , lalu dia melihat (teman)nya itu di tengan-tengah neraka yang menyala-nyala.

(37 : 51-55)

Ukhti. Andai hilang di dunia masih bisa di cari.
Andai hilang di sorga di mana nak di cari?
Aku ingin kita berpimpin tangan ke sorgaNya.
Ya Allah. Izinkan kami.



No comments: